Menjelang Penggal 3 buat pelajar STPM setiap tahun, antara kerja kursus yang paling mudah tetapi sukar difahami pelajar bagaimana cara untuk membuat persembahan multimedia yang baik. Jadi Si Pendek akan berkongsi sedikit mengenai kerja kursus ini.
MULTIMEDIA DALAM KESUSTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar seharusnya dapat:
1. Menjelaskan konsep,fungsi dan ciri-ciri multimedia dalam sastera.
2. Menghuraikan kelebihan atau kepentingan bahan kesusasteraan yang dimultimediakan.
Contoh Persembahan Multimedia menggunakan Powerpoint
Ini ialah hasil terbaik pelajar STPM 2014 jadi gunakan sebagai panduan dalam menghasilkan multimedia anda.http://www.mediafire.com/download/4px7ts59th6b19h/
MULTIMEDIA DALAM KESUSTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar seharusnya dapat:
1. Menjelaskan konsep,fungsi dan ciri-ciri multimedia dalam sastera.
2. Menghuraikan kelebihan atau kepentingan bahan kesusasteraan yang dimultimediakan.
Contoh Persembahan Multimedia menggunakan Powerpoint
Ini ialah hasil terbaik pelajar STPM 2014 jadi gunakan sebagai panduan dalam menghasilkan multimedia anda.http://www.mediafire.com/download/4px7ts59th6b19h/
> Kewujudan teknologi maklumat kini menawarkan pelbagai pilihan kepada masyarakat.
> Kini tradisi penyebaran dan penghayatan sastera telah menerima dimensi baharu, iaitu karya
sastera boleh dihayati dalam bentuk multimedia.
>Multimedia sebagai medium atau perantara yang digunakan untuk menyebarkan karya
sastera kepada masyarakat atau khalayak.
>Sastera dalam konteks ini dirujuk sebagai bahan yang akan digunakan untuk disebarkan melalui
medium multimedia.
FUNGSI MULTIMEDIA DALAM SASTERA
· Mempelbagai medium sastera
· Memperjelas konsep yang abstrak
· Penggunaan pelbagai indera
· Kesan apresiasi lebih mendalam
CIRI-CIRI MULTIMEDIA DALAM SASTERA
· Menimbulkan minat kepada pengguna
· Mengekalkan minat kepada pengguna
· Memberikan motivasi kepada pengguna
· Menambahkan kefahaman kepada pengguna
· Merangsang kreativiti
· Menceriakan persembahan
· Membantu menyampaikan maklumat dengan lebih berkesan
PRINSIP ASAS MULTIMEDIA
Ø Teks
Ø Grafik
Ø Animasi
Ø Audio-visual/video
TEKS
ü Huruf, simbol, abjad, nombor, statistik.
ü Pelbagai jenis tulisan dan fon.
ü Penggunaan teks paling lazim digunakan.
ü Lebih menarik sekiranya digabungkan dengan elemen-elemen multimedia yang lain.
GRAFIK
ü Apa-apa sahaja yang berbentuk tulisan, lukisan, lakaran atau gambar dalam bentuk 2D dan 3D
ü Histogram mudah, plot graf, carta, ilustrasi
ANIMASI
ü Animasi adalah pergerakan bagi sesuatu objek.
ü Animasi dalam aplikasi multimedia dapat menarik perhatian khalayak.
ü Animasi sesuatu yang mustahil atau kompleks berlaku dalam kehidupan sebenar direalisasikan dalam aplikasi tersebut.
PERTIMBANGAN APLIKASI ANIMASI
ü Kenal pasti tujuan penggunaan animasi dalam sesuatu persembahan.
ü Kenal pasti animasi yang akan digunakan (animasi pada teks, grafik).
ü Kenal pasti sasaran atau khalayak.
ü Kenal pasti kesan penggunaan animasi pada keseluruhan persembahan.
AUDIO
ü Audio atau bunyi-bunyian.
ü Cara yang berkesan untuk menarik perhatian pengguna.
ü Kesan bunyi yang ringkas dapat menarik perhatian.
VIDEO
ü Video merupakan cara berkesan bagi menyampaikan maklumat yang gagal ditangani oleh media lain.
ü Unsur video dalam multimedia membawa satu perubahan yang besar di dalam kaedah penyaliran maklumat.
ü Kebanyakan video mampu membawa unsur menyerupai keadaan sebenar.
APLIKASI MEDIUM MULTIMEDIA
DALAM SASTERA
v Penyediaan Papan Cerita
v Konsep Papan Cerita
v Tujuan Papan Cerita
v Prosedur Penyediaan Papan Cerita
Catatan:
Persembahan (input) + proses = hasil output
Pembinaan papan cerita
PAPAN CERITA
Papan Cerita (story board) adalah skrip yang memberikan panduan iaitu input dan maklumat dalam proses pemindahan dalam bentuk multimedia.
Papan cerita memperinci kandungan dan keperluan yang diperlukan dalam sesuatu proses pemindahan/ persembahan.
Papan cerita sebagai lakaran grafik, skrin paparan yang dilihat oleh pengguna bersama dengan maklumat audio (VO), video dan kesan interaktif pada setiap bingkai (frame).
TUJUAN PAPAN CERITA
Persediaan bahan
Penyediaan instrument multimedia
Penyediaan keperluan
Perbelanjaan
FORMAT PAPAN CERITA
Tidak bersifat rigid
Mempunyai maklumat yang dicadangkan sama ada huraian teks, grafik, animasi atau audio-visual.
Sesebuah lakaran papan cerita terdiri daripada sejumlah bingkai.
Bingkai tersebut adalah penunjuk sesuatu rincian.
FORMAT 1: PENYEDIAAN PAPAN CERITA
FORMAT 2 : PENYEDIAAN PAPAN CERITA
PROSEDUR PAPAN CERITA
v Perancangan
v Perbincangan
v Pelaksanaan
v Kenalpasti keperluan
v Eleman multimedia
LANGKAH PENYEDIAAN PROJEK MULTIMEDIA
o Mengenal pasti bahan yang akan dimultimediakan
o Menyediakan papan cerita
o Mengenal pasti elemen multimedia yang sesuai
o Pembinaan/penghasilan
o Pengeditan/pemurnian
o Persembahan
APLIKASI ASAS MULTIMEDIA
CIRI-CIRI PENERAPAN ELEMEN MULTIMEDIA
Ø Memberi kesan dan daya tarikan
Ø Membantu memberikan kefahaman
Ø Tidak menimbulkan sesuatu yang bercanggah atau bertentangan dengan sesuatu konsep
Ø Mengambil kira elemen sosio-budaya dan sensitiviti
Yang Benar
Si Pendek,
Comments
Post a Comment
Silakan komen jangan nak malu malu tapi kalau komen tu jagalah bahasa yang digunakan.. sebab bahasa menunjukkan bangsa dan budaya serta agama dan segalanya... jangan sampai ditanya di sana mengapa komen tak tentu adat sudah... Satu Lagi! Kalau Tak Komen Pendek Umur kata Pak Belalang... hehehehehe...