Skip to main content

Contoh Kerja Kursus Kesusteraan Melayu Komunikatif Penggal 3

Menjelang Penggal 3 buat pelajar STPM setiap tahun, antara kerja kursus yang paling mudah tetapi sukar difahami pelajar bagaimana cara untuk membuat persembahan multimedia yang baik. Jadi Si Pendek akan berkongsi sedikit mengenai kerja kursus ini.

MULTIMEDIA DALAM KESUSTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF

HASIL PEMBELAJARAN
 Pelajar seharusnya dapat:
1. Menjelaskan konsep,fungsi dan ciri-ciri multimedia dalam sastera.
2. Menghuraikan kelebihan atau kepentingan bahan kesusasteraan yang dimultimediakan. 
  
Contoh Persembahan Multimedia menggunakan Powerpoint

Ini ialah hasil terbaik pelajar STPM 2014 jadi gunakan sebagai panduan dalam menghasilkan multimedia anda.http://www.mediafire.com/download/4px7ts59th6b19h/



Kewujudan teknologi maklumat kini menawarkan pelbagai pilihan kepada masyarakat.
Kini tradisi penyebaran dan penghayatan sastera telah menerima dimensi baharu, iaitu karya 
    sastera boleh dihayati dalam bentuk multimedia.

>Multimedia sebagai medium atau perantara yang digunakan untuk menyebarkan karya
   sastera kepada masyarakat atau khalayak.
>Sastera dalam konteks ini dirujuk sebagai bahan yang akan digunakan untuk disebarkan melalui
    medium multimedia.

FUNGSI MULTIMEDIA DALAM SASTERA
·         Mempelbagai medium sastera
·         Memperjelas konsep yang abstrak
·         Penggunaan pelbagai indera
·         Kesan apresiasi lebih mendalam

CIRI-CIRI MULTIMEDIA DALAM SASTERA
·         Menimbulkan minat kepada pengguna
·         Mengekalkan minat kepada pengguna
·         Memberikan motivasi kepada pengguna
·         Menambahkan kefahaman  kepada pengguna
·         Merangsang kreativiti
·         Menceriakan persembahan
·         Membantu menyampaikan maklumat dengan lebih berkesan

PRINSIP ASAS MULTIMEDIA
Ø  Teks
Ø  Grafik
Ø  Animasi
Ø  Audio-visual/video

TEKS
ü  Huruf, simbol, abjad, nombor, statistik.
ü  Pelbagai jenis tulisan dan fon.
ü  Penggunaan teks paling lazim digunakan.
ü  Lebih menarik sekiranya digabungkan dengan elemen-elemen multimedia yang lain.

GRAFIK
ü  Apa-apa sahaja yang berbentuk tulisan, lukisan, lakaran atau gambar dalam bentuk 2D dan 3D
ü  Histogram mudah, plot graf, carta,  ilustrasi

ANIMASI
ü  Animasi adalah pergerakan bagi sesuatu objek.
ü  Animasi dalam aplikasi multimedia dapat menarik perhatian khalayak.
ü  Animasi sesuatu yang mustahil atau kompleks berlaku dalam kehidupan sebenar direalisasikan dalam aplikasi tersebut.



PERTIMBANGAN APLIKASI ANIMASI
ü  Kenal pasti tujuan penggunaan animasi dalam sesuatu persembahan.
ü  Kenal pasti animasi yang akan digunakan (animasi pada teks, grafik).
ü  Kenal pasti sasaran atau khalayak.
ü  Kenal pasti kesan penggunaan animasi  pada keseluruhan persembahan.

AUDIO
ü  Audio atau bunyi-bunyian.
ü  Cara yang berkesan untuk menarik perhatian pengguna.
ü  Kesan bunyi yang ringkas dapat menarik perhatian.

VIDEO
ü  Video merupakan cara berkesan bagi menyampaikan maklumat yang gagal ditangani oleh media lain. 
ü  Unsur video dalam multimedia membawa satu perubahan yang besar di dalam kaedah penyaliran  maklumat.
ü  Kebanyakan video mampu membawa unsur menyerupai keadaan sebenar.

APLIKASI MEDIUM MULTIMEDIA
DALAM SASTERA
v  Penyediaan Papan Cerita
v  Konsep Papan Cerita
v  Tujuan Papan Cerita
v  Prosedur Penyediaan Papan Cerita

Catatan:
*      Persembahan  (input) + proses = hasil output
*      Pembinaan papan cerita

PAPAN CERITA
*      Papan Cerita (story board) adalah skrip yang memberikan panduan iaitu input dan maklumat dalam proses pemindahan dalam bentuk multimedia.
*      Papan cerita memperinci kandungan dan keperluan yang diperlukan dalam sesuatu proses pemindahan/ persembahan.
*      Papan cerita sebagai lakaran grafik, skrin paparan  yang dilihat oleh pengguna  bersama dengan maklumat audio (VO), video dan kesan interaktif pada setiap bingkai (frame).



TUJUAN PAPAN CERITA
*      Persediaan bahan
*      Penyediaan instrument multimedia
*      Penyediaan keperluan
*      Perbelanjaan

FORMAT PAPAN CERITA
*      Tidak bersifat rigid
*      Mempunyai maklumat yang dicadangkan sama ada huraian teks, grafik, animasi atau audio-visual.
*      Sesebuah lakaran papan cerita terdiri daripada  sejumlah bingkai.
*      Bingkai tersebut adalah penunjuk sesuatu rincian.

FORMAT 1: PENYEDIAAN PAPAN CERITA

FORMAT 2 : PENYEDIAAN PAPAN CERITA

    PROSEDUR PAPAN CERITA
v  Perancangan
v  Perbincangan
v  Pelaksanaan
v  Kenalpasti keperluan
v  Eleman multimedia

    LANGKAH PENYEDIAAN PROJEK MULTIMEDIA
o   Mengenal pasti  bahan yang akan dimultimediakan
o   Menyediakan papan cerita
o   Mengenal pasti elemen multimedia yang sesuai
o   Pembinaan/penghasilan
o   Pengeditan/pemurnian
o   Persembahan

APLIKASI ASAS MULTIMEDIA

CIRI-CIRI PENERAPAN ELEMEN MULTIMEDIA
Ø  Memberi kesan dan daya tarikan
Ø  Membantu memberikan kefahaman
Ø  Tidak menimbulkan sesuatu yang bercanggah atau bertentangan dengan sesuatu konsep
Ø  Mengambil kira elemen sosio-budaya dan sensitiviti

Yang Benar
Si Pendek,

Comments

Popular posts from this blog

TIPS NAK LULUS MUET SPEAKING TEST!

Assalamualaikum, baru-baru ni Khaiz ada post entry pasal MUET, boleh tengok di  SINI . Adalah seorang hamba Allah yang cantik comel kiut miut bertanya tentang tips tambahan untuk Speaking Test. Oklah Cik Adik RA IHANAH oiii, Khaiz akan jawab soalan bernas tu... untuk pengetahuan korang, MUET exam ni ada 4 Part.. Speak, Read,Listen dan Write. Test pertama MUET selalunya mestilah bahagian SPEAKING. So, How to pass this test? SPEAKING TEST: Speaking test ada dua part, first ialah Individual Task ( TASK A ). Examiner akan bagi soalan dan korang akan jawab sorang2 tanpa ada gangguan orang lain... ( OF COZ DALAM BI KAN.... ) Untuk task A: untuk kita faham lagi cara test ni dilakukan, posisi calon dan pemeriksa ialah seperti ini,

KORANG NAK TAHU CARA SKOR "A" SEJARAH DALAM STPM, SPM ATAUPUN YANG SEANTERO DENGANNYA...

Bismillahirrahmannirrahim... ....بسم الله الرحمن الرحيم Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.... Assalamualaikum W.R.T Sahabat... KORANG NAK TAHU CARA SKOR "A" SEJARAH DALAM STPM, SPM ATAUPUN YANG SEANTERO DENGANNYA...  Sebelum ni saya dah ceritakan mengenai sebab dan penyebab saya menulis blog ni dan yang seangkatan dengannya. Salah satu sebab yang saya utarakan ( Si PANJANG tanya, sebab apa tak ditimurkan ker? dibaratkan ker tapi diutarakan... ada sesiapa yang boleh jawab?) termasuklah nak berkongsi tips untuk belajar.  Okeylah, sedikit kisah tentang peribadi ( Profile bak Kata Si PANJANG versi Orang Putih ) saya. Saya bukanlah budak yang terpandai atau terbijak (Mahupun yang terkacak... ) ketika menuntut di Sekolah dahulu. Ponteng sekolah macam orang lain juga, malas turun kantin waktu rehat macam orang lain juga, PANJANG KATA " I'm not different from others, but i'm different from someone " ( Ni pun Si PANJANG versi ...