Skip to main content

TERLAJAK KERETA BOLEH DI "GOSTAN", TERLAJAK BUAT TERUSKAN SAJA

Bismillahirrahmannirrahim...

....بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani....

Assalamualaikum W.R.T Sahabat...


 TERLAJAK PERAHU SUSAH DIUNDUR, TERLAJAK KERETA BOLEH DI "GOSTAN", TERLAJAK BUAT TERUSKAN SAJA

   

Kalau dah baca Heading kat atas ni mesti korang akan kata saya ni jenis yang suka buat lawak dan mereka-reka benda kan.. sememangnya saya jenis yang suka mereka-reka benda... mengikut fakta daripada kajian Merdeka Centre Research, Kebanyakan penulis selalunya menggunakan otak kiri untuk mereka ayat dan penggunaan bahasa yang baik manakala menggunakan otak kanan bagi menyediakan fakta-fakta yang menarik untuk dirujuk dalam penulisan mereka ( Errr... Kau nak kaji otak ker... kau nak menulis blog? kata Si PANJANG ) So, kalau korang nak tahu jenis pemikiran korang, korang boleh guna cara ni untuk periksa sama ada korang pemikiran kreatif (Otak Kiri ) atau pemikiran falsafah @ fakta ( Otak Kanan ). Caranya ialah genggam kedua-dua tangan korang dan rapatkan kedua-dua belah tangan korang antara satu sama lain kemudian kedua-dua genggaman tangan digabungkan. Kalau korang tengok saiz tangan kiri korang lebih besar, maka korang jenis yang pemikiran kreatif dan sebaliknya kalau tangan kanan korang lebih besar maka korang jenis pemikiran falsafah @ fakta. 



    Tapi kalau kedua-dua tangan korang sama saiz?, itu maknanya korang jenis yang balanced. Jenis ni selalunya dapat adapt ( Nanti-nanti, aku nak search dulu dengan MR GOOGLE apa bendanya adapt tu... lebih kurang Adapter Laptop ker? ) dengan kedua-dua pemikiran. Tunggu dulu, apa kaitan pemikiran dengan PEPATAH MELAYU VERSI RENOVATE saya ni... Ha.. ni yang nak cerita ni...

    2 Tahun lepas, masa saya baru habis SPM, saya apply dengan Open University Malaysia ( OUM singkatannya, memang sempoi universiti ni sebab dia buka untuk semua jenis orang, dah nama pun OPEN kan... ) dan memang dah dapat dah untuk DIPLOMA PENGAJIAN KOMUNIKASI. Tapi saya tak teruskan pengajian sebab masuk ke Tingkatan 6 bagi STPM. Masa tu saya masih blur lagi tentang U, so saya tak pergi batalkan pengajian saya dekat OUM. Hujung bulan 7 tahun 2013 saya dapat surat dari OUM untuk teruskan pengajian di situ, tapi saya memang dah masuk FIRST TERM untuk STPM BAHARU. Saya jadi pening lah sebab nak masuk TINGKATAN 6 @ OUM... kali pertama kan ( Itu lah, lain kali selesaikan dulu satu-satu benda tu.. kau kira nak lepas tangan jer... kan padan... )

    Then, saya jumpa dengan bekas guru saya dulu, tanya pendapat akak dan abang ( Sibling kandung okey... sibling saya semua sekali 8 orang tau... MEMANG BIG FAMILY HEHEHE ) sorang-sorang suma dah masuk U dan 4 daripadanya dah berkerja pun... So, diorang kata ambil dua-dua sekali. Maknanya saya dah dapat DIPLOMA kategori STPM dan akan dapat pulak DIPLOMA kategori UNIVERSITI. WOW! terkejut saya masa akak dan abang saya ceritakan saya tentang benda tu... tapi cikgu Si PANJANG a.k.a cikgu saya kata " Kalau kau buat dua-dua STPM ngan DIPLOMA kat OUM, kau kena pandai urus masa dan buat assignment kena proper. Cikgu nasihatkan buat dua-dua sebab STPM kau akan jadi penjamin untuk course ijazah yang baik dan DIPLOMA sebab dah dapat PTPTN so, baik kau teruskan saja...." memang hebatkan nasihat cikgu Si PANJANG ni...

   Tapi, bila dah habis STPM dengan keputusan PNGK 3.12... DIPLOMA ada lagi final SEMESTER menunggu... lagi 6 bulanlah aku kena habiskan... bila nak masuk IJAJAH ZAMAN UBI KAYU saya pun tak tau... assignment English nak buat tapi asyik dibelai dengan godaan menulis dekat blog ni.. Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan iya dak? memang saya dah terlajak perahu sebab dah tertulis blog ni hehehe. YA ALLAH, KAU MUDAHKANLAH URUSANKU... AMIN.... ( Amin... aku doakan juga untuk kau lah... walaupun kau ni jenis yang boleh handle benda-benda macam ni... kalau tak macammana kau boleh habiskan STPM... Yer tak?... )

SEKIAN LAGI.... ( DIPLOMA TU IJAJAH, RAMLEE DAPAT IJAJAH ZAMAN UBI KAYU, SAYA DAPAT IJAJAH ENTAH BILA LAH PULAK.... )
    

Comments

Popular posts from this blog

Contoh Kerja Kursus Kesusteraan Melayu Komunikatif Penggal 3

Menjelang Penggal 3 buat pelajar STPM setiap tahun, antara kerja kursus yang paling mudah tetapi sukar difahami pelajar bagaimana cara untuk membuat persembahan multimedia yang baik. Jadi Si Pendek akan berkongsi sedikit mengenai kerja kursus ini. MULTIMEDIA DALAM KESUSTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF HASIL PEMBELAJARAN  Pelajar seharusnya dapat: 1. Menjelaskan konsep,fungsi dan ciri-ciri multimedia dalam sastera. 2. Menghuraikan kelebihan atau kepentingan bahan kesusasteraan yang dimultimediakan.     Contoh Persembahan Multimedia menggunakan Powerpoint Ini ialah hasil terbaik pelajar STPM 2014 jadi gunakan sebagai panduan dalam menghasilkan multimedia anda. http://www.mediafire.com/download/4px7ts59th6b19h/

KORANG NAK TAHU CARA SKOR "A" SEJARAH DALAM STPM, SPM ATAUPUN YANG SEANTERO DENGANNYA...

Bismillahirrahmannirrahim... ....بسم الله الرحمن الرحيم Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.... Assalamualaikum W.R.T Sahabat... KORANG NAK TAHU CARA SKOR "A" SEJARAH DALAM STPM, SPM ATAUPUN YANG SEANTERO DENGANNYA...  Sebelum ni saya dah ceritakan mengenai sebab dan penyebab saya menulis blog ni dan yang seangkatan dengannya. Salah satu sebab yang saya utarakan ( Si PANJANG tanya, sebab apa tak ditimurkan ker? dibaratkan ker tapi diutarakan... ada sesiapa yang boleh jawab?) termasuklah nak berkongsi tips untuk belajar.  Okeylah, sedikit kisah tentang peribadi ( Profile bak Kata Si PANJANG versi Orang Putih ) saya. Saya bukanlah budak yang terpandai atau terbijak (Mahupun yang terkacak... ) ketika menuntut di Sekolah dahulu. Ponteng sekolah macam orang lain juga, malas turun kantin waktu rehat macam orang lain juga, PANJANG KATA " I'm not different from others, but i'm different from someone " ( Ni pun Si PANJANG versi

TIPS NAK LULUS MUET SPEAKING TEST!

Assalamualaikum, baru-baru ni Khaiz ada post entry pasal MUET, boleh tengok di  SINI . Adalah seorang hamba Allah yang cantik comel kiut miut bertanya tentang tips tambahan untuk Speaking Test. Oklah Cik Adik RA IHANAH oiii, Khaiz akan jawab soalan bernas tu... untuk pengetahuan korang, MUET exam ni ada 4 Part.. Speak, Read,Listen dan Write. Test pertama MUET selalunya mestilah bahagian SPEAKING. So, How to pass this test? SPEAKING TEST: Speaking test ada dua part, first ialah Individual Task ( TASK A ). Examiner akan bagi soalan dan korang akan jawab sorang2 tanpa ada gangguan orang lain... ( OF COZ DALAM BI KAN.... ) Untuk task A: untuk kita faham lagi cara test ni dilakukan, posisi calon dan pemeriksa ialah seperti ini,